Finnish people remain passionate about coffee despite the pandemic

Suomalaiset ovat edelleen intohimoisia kahvista pandemiasta huolimatta

Suomen rakkaus kahviin ei heilunut edes pandemian aikana. Tunnetaan myös maailman raskaimpina kahvijuomina, Suomi on maa, jolla on pitkä ja romanttinen suhde kahviin.

Tutkimusten mukaan Suomessa on maailman suurin kahvin kulutus. Suomalaiset kuluttavat vähintään 10 kg paahdettua kahvia asukasta kohti pelkästään vuonna 2019. Erityistilaisuuksissa, kuten häät, syntymäpäivät ja hautajaiset, suomalaiset kertovat tästä katkeran makeasta juomasta.

Elintarvike- ja juomateollisuusliiton johtajien Marleena Tanhuanppan mukaan COVID-19-pandemia ei muuttanut suomalaisten suhtautumista kahviin.

“Olemme kuulleet ihmisistä, jotka työskentelevät etänä, pitävät virtuaalisia kahvitaukoja, joissa he tapaavat verkossa ja ehkä jakavat miltä heidän suosikkikahvinsä näyttää”, Marleena kertoi.

Lisäksi Marleena sanoi, että kahviyritykset kokivat jyrkän laskun johtuen maan jatkuvasta sulkemisesta. Pakatun kahvin myynnillä oli kuitenkin korkea myynti etenkin maakunnissa.

Pauligin kaupallinen johtaja Rami Kuusito sanoi, että kahvin kulutus maassa vain kasvaa vuosien mittaan.

”Kahvin kulutus Suomessa on kaksinkertaistunut viimeisten 100 vuoden aikana. Vuonna 1920 kulutus oli viisi kiloa henkilöä kohden vuodessa, nykyään se on 10 kiloa. Se on paljon kahvipakkauksia per henkilö.

Ramin mukaan työntekijöitä kannustetaan pitämään pieniä taukoja työaikana. Näitä taukoja kutsutaan Pilvikahvit- tai pilvikahvitilaisuuksiksi, joista tuli trendi pandemian alkaessa.

“Se oli dramaattinen muutos, kun joudut työskentelemään etänä ja menettämään sosiaaliset yhteydet, joita meillä oli työpaikalla. Alussa heillä oli tärkeä rooli epävirallisena kanavana keskustelemaan arjesta ja muista aiheista, hän sanoi.

Hän lisäsi, että kahvitauot helpottivat työskentelyä pandemian keskellä.

”Kun ihmiset tottuivat siihen, sävy muuttui kevyemmäksi ja rennommaksi. Yksi mielenkiintoisista aiheista, joista keskustelemme, on seos kahvia, jota ihmiset juovat kotona.

Telan johtajalle Nikolas Elomaalle virtuaaliset kahvitaukoista tuli kotona tehdyn työn kohokohta.

”Ihmisten oli kuultava toistensa uutisia. Ei vain työstä, vaan myös kotitilanteesta. Oli myös hyvä, että johtajat liittyivät taukoihin, koska oli tärkeää kertoa henkilöstölle, kuinka he aikovat järjestää työn. Ja tilanne oli alussa niin kriittinen, että kaikkien oli hyvä jakaa huolensa yhdessä.

“Se oli erilainen tunne. Jotkut normaalisti hyvin hiljaiset ihmiset olivat aktiivisempia virtuaalitaukoilla. Jotkut ihmiset kuvasivat myös tauot tasaisemmiksi kuin ”normaalit”. Ja kaikkia oli helpompi kuunnella – ei vain ihmisiä, joilla on kovin ääni ‘, hän jatkoi.

Tämän vuoksi kahvin myynti maassa kasvoi paljon. S-ryhmän SOK-ryhmän päällikön Jussi Mannilan mukaan kahvin vähittäismyynti kasvoi kesäkuussa.

”Kaiken kaikkiaan sanoisin, että kahvin kulutus vähittäiskaupan kautta on kasvanut 5-10%.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Theme: Overlay by Kaira